Ecuadooooooooooorrrrr!!

Hola,

Wie kent Sasha nog met het liedje Ecuador :)?? Goedkoop trancedeuntje, zonnige clip met het refrein: ecuadoooooorrr! Ja, dat spookte door mijn hoofd toen ik de grens passeerde van Peru naar Ecuador. Van tevoren klein beetje gespannen vanwege alle verhalen over de grensovergangen tussen deze twee landen, maar totaal onnodig: een vd relaxte en snelste op mijn reis!

Helaas zit Peru er dus op, wat een geweldig land was dat zeg. Het zuiden was al indrukwekkend met al die bezienswaardigheden waar ik de vorige keer over schreef (inclusief alle toeristen :)), maar het noorden is pas cht de moeite waard.

Waar was ik in het vorige verhaal gebleven? Juist, Huacachina! Een onwerkelijke plaats, omdat je in een oase verblijft tussen de zandduinen (en maar 10 minuten van de grote(re) stad Ica). Naast het relaxen wat veel mensen doen kun je ook met een buggy gaan sandboarden.....count me in. Ik weet niet waarom maar aanvankelijk dacht ik dat de buggyride alleen een relaxte manier was om bij de duinen te komen om te sandboarden, maar nee! De buggyride zelf was een van de heftigste ritten die ik ooit gehad heb met als hoogtepunt een lancering inclusief vlucht van 3 lange seconden over een duin :). En dan had ik een NL meisje achter me die de hele tijd OH MIJN GOD schreeuwde en een Amerikaan naast me die dit ff vertaalde door de hele tijd OH MY GOD te krijsen, grappig.

Met echt overal zand (zelfs na 2 weken) ben ik verder gegaan naar Lima. Leuk gesprek in de bus met een local die mij ook ff hielp met de taxi naar het hostel. Miraflores is de wijk waar het allemaal gebeurd dus huppa dat was dan de thuisbasis voor een aantal nachten. Vanuit daar kun je prima het oude stadscentrum verkennen en de boheemse wijk Barranco induiken. Leuke mensen ontmoet waar ik van alles mee deed zoals voetballen aan het strand (5 tegen 5, met peruanen), hapje&drankje, poolen&tafeltennis en oa het leukste wat ik daar gedaan heb: Mistura! Oftewel het bekendste foodfestival van, meen ik, Zuid-Amerika! Lekker eten van de meest uiteenlopende gerechten zoals sushi, antichuchos (jawel, hart op een stokkie a la sate) en kaasijs (:s).

Na Lima ben ik naar Trujillo gegaan, leuke koloniale stad met in de omgeving schitterende tempels van de Moche cultuur (voorlopers Inca). Hele leuke tour gehad naar de Zon en de Maan tempel, erg interessant. Vanuit Trujillo na 2 nachten de bus naar Cajamarca gepakt. Een van de mooiere (jawel ook weer koloniaal :)) steden van Peru. Na 1 nacht in een hotel gezeten te hebben waar je ook per uur kan afrekenen (dan weet je t wel) een leuk hotelletje met tuin gevonden. Cajamarca is met name bekend omdat de laatste Inca hier gevangen is gezet en terecht is gesteld op het plein door de Spanjaarden. Een rondje lopen is prima te doen, genietend van t lekkerste ijsje ooit (jawel, ijssalon heet Heladeria Holandia en gemaakt van fruitsoorten die ik nog nooit heb gezien). En aan t einde van t rondje loop ik door een straatje met allemaal locals die aan t bier zaten die, je raadt het waarschijnlijk al, mij ook een glaasje aanboden. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb met hun de hele middag biertjes lopen drinken en op uitnodiging nog een hapje meegegeten ook! Daar reis je voor toch?

Met opstartproblemen heb ik de bus gepakt naar Chachapoyas dat netjes in 12 uur werd gereden. En dat was een van de mooiste busritjes, want je rijdt enkel over kronkelende wegen tussen en over de bergen. Wordt ontraden in de Lonely Planet, nergens voor nodig. Het begint al eentonig te worden in dit verhaal, maar ook dit was weer zo´n historisch oud stadje, maar weer totaal anders dan de voorgangers. En last but not least, dit is ook de uitvalsbasis voor een tocht naar Kualep: de meest indrukwekkende (Inca)ruine na Macchu Pichu. En het grote voordeel....geen toeristen! En eigenlijk was het oorspronkelijk een fort van de Chachapoyas bevolking...de Incas hebben t gewoon ingenomen.

En na al die koloniale stadjes met alle historie had ik wel ff zin in het strand dus was t tijd om naar de bekende strandplaats Mancora te gaan. Maar voordat ik daar aankwam moest ik een bus pakken naar Chiclayo. En dat was eigenlijk een aangename verrassing, want dit was een gewone grote stad :). Klinkt tegenstrijdig, maar was weer leuk om allerlei drukte om me heen te hebben. En ik heb het mooiste museum ooit bezocht: het museum van Sipan. Ze hebben in de 80er jaren een tombe gevonden van Senor Sipan (leefde ten tijde van de Moche cultuur en was de big boss in die regio) en was nog nauwelijks leeggeroofd. Al die vondsten hebben ze in een nieuw museum gezet met een enorm goede en functionele opbouw. Aanrader!

En toen had ik zin om mijn zwembroek aan te trekken, want het was heerlijk weer in Mancora toen ik aankwam. Ingecheckt bij het Loki hostel wat in feite een soort van strandresort was, maar prima afwisseling van wat ik gedaan had. Met gezellige mensen onder andere gepingpongd, gepubquizd en gebeerpongd.... Eerlijk gezegd begon t mij na 4 nachten wel een beetje op te breken dus tijd om te gaan :). En dat betekende ook meteen mijn afscheid van Peru, want ik ging met de nachtbus naar Loja, Ecuador.

Uiteindelijk bijna 2 maanden gespendeerd in Peru en het was, zoals gezegd, geweldig. Naast alle bezienswaardigheden blijven mij vooral het volgende bij: de hartelijkheid van de peruanen, na t eten op straat een glaasje emolientes drinken (warme, medicinale drank. nee geen alcohol :)) en busjes die bij het achteruit rijden in plaats van piep-piep het melodietje van de Lambada hebben ;).

En tenslotte het nieuws dat ik mijn ticket om heb kunnen boeken naar de bestemming Bogota en de datum van 3 januari....dit betekent dat ik 4 januari weer op Nederlandse bodem sta! Nog leuke dingen te zien en te doen tot die tijd, maar ook ontzettend leuk om iedereen weer te zien. Ok, tot de volgende update van Ecuadooooooooooorrr!

Chau

Reacties

Reacties

Willem

En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg.
Mooi verhaal weer, maar kom snel maar weer terug naar Utrecht!

Marieke

He wouter, ben onder de indruk van je verhalen! We kijken er echt naar uit dat je weer terug komt! Bas kan al heel goed gitaar spelen!!
Dikke zoen Marieke

Claire

Klinkt super gaaf Wouter!
Zo 4 januari alweer terug, tijd gaat dan toch opeens snel! Sjoerd wacht met smart op je hoor, heeft wel weer zin om biertjes met jou te drinken! met mij wordt ook zo saai;-)

Pols

Da's mooi Schinkel, kunnen we 5 januari op wintersport!

moeders

Hebben jullie zijn nieuwe haarcoupe gezien????????
Helemaal gaaf !!!

robert

Lekker verhaal weer Wouter! Net alsof ik daar ben zeg!! Zo'n uurtje hotel is dan zeker wel heel goedkoop??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!