Roadtrip Chili en Argentinie

Hola!

En dat was het dan. de roadtrip met de 4x4 is over! Ik ben nu in Santiago en we hebben de auto afgelopen dinsdag ingeleverd. Voordat we de auto inleverden moesten we natuurlijk dat ding ´ff´ schoonmaken.....in de 4 weken met gravelwegen, modderpoelen etc was de knalwitte, nieuwe nissan veranderd in een beige barrel van een aantal jaren oud ;).

Wapenfeit: we hebben in de 4 weken een totale afstand afgelegd van 5528 km!

Mocht je geinteresseerd zijn in de route, ik zal nu ff de plaatsen opsommen (en de route) zodat je een beeld krijgt van ons heen en weer gereis tussen Argentinie en Chili.

We begonnen dus, zoals je in het eerder verhaal kon lezen, in Punta Arenas. Vanuit Punta Arenas reden we naar Puerto Natales. Vanuit Puerto Natales reden we Argentinie binnen naar El Calafate. Vervolgens richting het nationale park Perito Moreno bij El Chalten. Na een omweg via El Calafate vanwege een verloren creditcard (van Kevin) hup naar het noorden via ruta 40. Onderweg gestopt en gekampeerd omdat de weg te lang was. Volgende dag bij Los Antiguos de grens gepasseerd naar Chili, Chile Chico. Daar was het begin van de Carretera Austral, een route met gravelwegen, voor zover het een weg mag heten, die eindigt in Puerto Montt (volgens mij ruta 7). We zijn echter al eerder van de carretera afgegaan, namelijk bij Villa Santa Lucia om naar Futaleufu te gaan. Na 2 nachten daar te zijn gebleven zijn we de grens overgegaan (inclusief een lifter) om neer te strijken in El Bolson (weer via ruta 40). Vanaf El Bolson was het een klein eindje naar Bariloche, waar we 2 nachten bleven. En toen was het weer over met Argentinie en doken we Chili in om uiteindelijk in Valdivia een hostel te zoeken. Dit was trouwens onze eerste keer op de Panamerica en onze tweede keer :) was van Valdivia naar Pucon. Met al de zilte lucht in onze neus werd het tijd voor de kust en vertrokken we richting Pichilemu. En dat was het, want onze final destination Santiago kwam in zicht!

Dit zijn de feiten, maar ik heb weinig verteld over hoe het eruit ziet, wat mijn ervaringen zijn, wie we hebben ontmoet, maar gezien de hoeveelheid ga ik top3tjes doen :).

Top 3 interessante ontmoetingen

1) uiteraard zet ik Kevin en Almut op nummer 1, mijn roadtripmaatjes. We hebben het 4 weken ontzettend gezellig gehad zonder enige ruzie.

2) Kul & Louise. Een ouder canadees stel(60+!) die we ontmoeten in Pucon. Kul is geboren in India en moest als jongen vluchten richting de States. Louise is NLse en als meisje van 9 richting Canada gegaan. Ontzettend interessante verhalen.

3) Kael, de lifter. Hij is samen met ons vanaf Futaleufu naar Bariloche gereden. Al 2 jaar reizend heeft die nog 3 jaar te gaan met een dagbudget van 8 (!!) dollar. Ontzettende prater (zowel positief als negatief) en muzikant.

Top 3 eerste ervaringen met de buitensport

1) In Pichilemu heb ik voor het eerst gesurft!! En wat was dat gaaf zeg....peddelen op je board, achterom kijken of er een golf komt, snelheid maken, en dan gaat het best hard als de golf je meeneemt!

2) Whitewater raften in Futaleufu..... Gemengde gevoelens haha aangezien ik 2 keer overboord geslagen ben in zeer ruw water. Aangezien we elke keer na het hoogseizoen komen (erg positief!) hadden we een raft met alleen ons 3en en Kael. Met topweer (ze noemden het Indian summer) de rivier op, relaxt peddelen en lullen en dan.......zie je eenen al golven, stroomversnellingen, rotsen en deze rapids (het totaal, dus een stuk van de rivier dat je moet raften) hebben namen als ´the shark´ en´the bull´ :).

3) En dan moet ik toch hiken als 3e noemen. Torres del Paine is denk ik het hoogtepunt (alhoewel nog niet echt onderdeel van de roadtrip). Hiken heb ik ook het meeste gedaan: in El Chalten richting de Fitzroy (een bekende berg), in El Calafate een willekeurige veel te steile berg en in Pucon een nationaal park met uitzicht op vulkanen.

Top 3 kampeerplekken

1) Na het verblijf in een hostel in Valdivia zijn we richting een nabijgelegen nationaal park gegaan aan de kust. Op de een of andere manier op priveterrein gekomen en (met goedkeuring) op een verlaten stuk strand de tent opgezet.

2) Nabij Chile Chico zijn we naar een nationaal park gegaan en zijn we uiteindelijk naar een hacienda gegaan om te vragen of we daar mochten kamperen.....ontzettend lieve mensen die ons een versgevangen zalm aanboden bij het haardvuur met een omgeving waar je u tegen zegt.

3) Gedeelde plek tussen het kamperen in El calafate van het vorige verhaal en het kamperen aan een meer nabij Bariloche.

Top 3 mooiste omgevingen

1) Nationaal park Costera Valdivia, zoals al verteld bij de mooiste kampeerplek.

2) Puyuhuapi, Chili. Eenklein dorpje aan een fjord dat bij aankomst zo mooi was in een ondergaande zon. Vanwege een wegonderbreking moesten we metde auto op een pontje, bah wat vervelend :).

3) Iets te makkelijk, maar de Carretera austral is echt geweldig!Je komt langs de mooiste, blauwe meren (lago general carrera is top), door nationaal parken met regenwoud enje komtnauwelijks auto´s tegen.

Top 3gespotte dieren

1) Condor! Wat een grote vogels zijn dat zeg.

2) Een pudu. Net na vertrek uit Puyuhuapi denken we een varkentje te zien op de weg, maar nee het is een pudu: een klein hertje dat alleen hier voorkomt en nauwelijks te zien is.

2) Flamingo´s. Tja die heb ik natuurlijk vaker gezien, maar in Patagonie?? Heel raar om te zien temidden van het ruwe landschap.

Top 3 dorpen/steden die toch wat tegenvielen

1) Bariloche. Met een geweldige omgeving een veel te toeristiche en lelijke stad.

2) Pucon. Eigenlijk hetzelfde als Bariloche, minder leuke stad maar met op de achtergrond de vulkaan Villarica was het prima te doen ;).

3) Coihaique. Na veel kamperen en natuurgeweld was dit de stad waar we konden tanken etc. Denk dat het vooral de tegenstelling was tussen natuur en stad. De geweldigste steak gehad daar dus dat maakt veel goed :)!

Tjee, ik kan zo nog doorgaan met meer top3tjes zoals verwondingen, beste bier, lekkerste en slechte eten. Mocht iemand dat toch nog willen weten, mail me :).

Ik vertrek waarschijnlijk morgen richting Cordoba met de bus, benieuwd hoe dat bevalt na een relaxte auto waar je je troep achterin kunt gooien ;).

Chau!

Reacties

Reacties

Koaal

Wow, heftig hoor, toch die golf gepakt ;-) Zonder bal door de ruit ;-) En originele nieuwe opzet voor het efficienter wegtikken van teksten, top 3tjes, hahahah. Mooi man, wat een evolution en ontplooiing! Zet hem op he! :-)

Claire

Klinkt echt super Wouter!!!
Hoe is de bus weer bevallen?
Veel plezier nog.... xx

Bas

Hi Wouter,

Tussen deze top-3's mis ik er toch een. Top 3 mooiste, leukste, vrouwen...??? Of waren deze niet onderdeel van de roadtrip?

Mazzel!
Bas

Jean paul

Ik sluit mij aan bij Bas, ik zal Stok eens vragen

Jan

Niks aantrekken van die commentaren, Wouter. Wijven.. komt toch maar gezeik van :-)
Bovendien word je ook al weer een decenniumpje ouder.. Alvast gefeliciteerd!
Geweldige belevenissen hoor. Waar blijven de updates, ik wil nieuwe verhalen en foto's!

Willem

Ola Wouter!! Hhhh, wat klinkt dat allemaal lekker! Wij zijn net terug van 5 weken roadtrippen door de VS in een vette Jeep, erg mooie natuur en maffe Amerikanen. Met muis is alles pluis!

Tja jongen, bijna 30! Maak er een mooi feest van!

Willem

Trouwens, ik wil je graag wat extra fotoruimte kado doen (200 foto's) , maar laat even weten of je daar op zit te wachten. Kan me voorstellen dat verbindingen daar wellicht zo traag zijn dat je niet een hele dag foto's gaat zitten uploaden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!