Huppa naar Bolivia!

Hola!

En daar zit ik dan eindelijk in Salta (Argentinie) achter een pc om een update te geven wat er allemaal gebeurd is na de roadtrip. Ondertussen zijn er 6 maanden reizen voorbij gevlogen en ben ik ook nog 30 geworden, tja :). Tijd voor de volgende fase van de reis en dat is Bolivia! Ik wilde eigenlijk naar San Pedro de Atacama in Chili, maar de grens is gesloten vanwege sneeuw. Raar om voor te stellen, omdat het zonnetje hier schijntondanks dat het winter is! ´s Avonds is het wel errug koud...

Wat is er toch allemaal gebeurd na Santiago?

Cordoba

Veel :), maar het begon met de erg lange busrit naar Cordoba (Arg) via Mendoza. En ja, ik had weer een baby naast me haha. In Cordoba aangekomen moest ik zoek naar een hostel en ben uiteindelijk geland in Le Grand Hostel. Spullen gedropt, en omgekleed aangezien de slippers aankonden en rondlopen maar! Cordoba is een erg mooie stad met veel universiteiten, koloniale gebouwen, pleintjes en bezienswaardigheden. Hier kan ik wel een tijdje blijven dacht ik en dat is nog gelukt ook. Wat heb ik in die dagen (ik dacht iets van 9 nachten) gedaan?

- Op topniveau gevoetbald ahum in het park nadat we een bal gekocht hadden.

- Een poging om te skydiven....een poging ja. Ik was overgehaald om te springen en na een avondje stappen naar het vliegveld gegaan. Maar omdat we rijkelijk laat waren, er veel wachtenden waren en het weer tegenzat is het enkel bij kijken gebleven :).

- Een kappersbeurt! Jawel, het moest er toch eindelijk eens van komen.... Ipv van het ´zijkanten stuk korten, bovenop lang laten´ werd er een plaatje in een modellenboek van 2004 aangewezen. Het resultaat was wel ff schrikken ;), geen foto´s beschikbaar.

- Uiteraard heel veel gedaan onder het kopje ontspanning: Barcelona - Real Madrid kijken, in het drukke nachtleven duiken, lekker eten en cultuur snuiven (oa een scala aan vage korte films van david lynch gezien).

Op een gegeven moment is het tijd voor een volgende bestemming, en op basis van wat insider tips in Cordoba was dit Rosario!

Rosario

De boeken zeggen al, als je Buenos Aires geweldig vindt te massaal en druk vindt dan zal Rosario je zeker bevallen. En ja, dat kun je idd wel zeggen. Eigenlijk ligt het een beetje in de lijn van Cordoba: mooie gebouwen, relaxte sfeer, pleintjes, veel groen....

Wat is me van Rosario bijgebleven?

- De wedstrijd Newells Old Boys tegen San Lorenzo....helaas de brilstand maar de beleving van de fans is geweldig! De hele wedstrijd springen en zingen haha.

- De hoeveelheid relaxte kroegjes om ff een biertje of een koffie te drinken.

- De vele muzikale activiteiten die georganiseerd worden:

*Ik ben naar een steengoede Queen tribute band geweest in het mooiste gebouw van Rosario, het El Circulo theater.

*Daarnaast een geweldige Beatles tribute band gezien in een of ander rockcafe.

* Ook op de klassieke toer geweest, je moet alles meemaken, en in een ander geweldig theater een Bach concert gezien.

- De vele ontmoetingen in het hostel:Chip, een reggae straatmuzikant die meerdere malen voor ons gespeeld heeft. Aan hem heb ik mijn tent weggegeven. Daarnaast was er een groep Israeliers die net uit het leger waren, erg relaxte lui. Je hoort altijd de verhalen over dat Russen en Israeliers de ergste toeristen zijn, maar zij bewezen het tegendeel!

- Voor de tweede stad van Argentinie is het verbazingwekkend dat de nacht alleen in het weekend echt bruisend is.

- En dat we het niveau van het voetballen zo hoog konden blijven houden in het uitgestrekte park aan de rivier ;).

Iguazu

Na een omzwerving via een derde bezoek aan Buenos Aires om wat mensen op te zoeken ben ik na een busrit van 20 uur in Puerto Iguazu aangekomen. Dit ligt helemaal in het noordoosten van Argentinie en is een ware trekpleister voor de backpacker aangezien daar de breedste watervallen ter wereld zijn (toch?). Bij het idee dat alle toeristen er naartoe gaan heb ik al een beetje tegenzin, maar wow wat zijn die watervallen indrukwekkend! Echt overal zie je water naar beneden knallen en het hoogste punt is dacht ik rond de 80m. Iets wat je toch echt wel gezien moet hebben. Ik ben uiteindelijk zelfs ook naar de Braziliaanse kant gegaan (het ligt op de grens van deze 2 landen). Ik kan er van alles over schrijven, maar het is gewoon onvoorstelbaar om te zien (dus ik voeg wat foto´s toe).

Paraguay

Via Brazilie ben ik Paraguay ingegaan, en het eerste dat je ziet is Ciudad del Este. Dit is de stad die bekend staat om de grootste zwarte markt van Zuid-Amerika. Ik wilde in eerste instantie hier overnachten maar iedereen raadde me dat af vanwege ´het gevaar´. Ok, maar niet gedaan. Na mijn stempeltjes in het paspoort verzameld te hebben wil ik weer de bus pakken richting de busterminal en het centrum vooral overslaan (aangezien ze zeggen dat je met alleen je kleren aan naar deze stad moet komen). En ja hoor, gaan de taxichauffeurs net staken en hebben zij de wegen geblokkeerd. Geen bus richting de bus terminal..... en aangezien ik geen paraguayaans geld had (en maar 4 braziliaanse real) moest ik lopen. De sfeer in de stad was chaotisch maar de mensen waren erg aardig met mij naar de busterminal wijzen. Alleen zou ik VER moeten lopen...hmmm. Om al een lang verhaal kort te maken ben ik uiteindelijk met een motortaxi, helmpie op en de backpack op de rug naar de terminal gereden :)!

Na een busrit van 7 uur ben ik aangekomen in Asuncion, de hoofdstad van Paraguay. Al meteen in de bus een Amerikaan ontmoet die mij dezelfde avond een leuk eettentje liet zien en een kroegje. In tegenstelling tot de andere hoofdsteden is Asuncion niet toeristisch. In het hostel waar ik zat waren toch nog aardig wat mensen waarmee ik de volgende dagen optrok. Met hun en wat locals een bluesconcert gezien en ook 3 (!!) karaoke bars. Ja, dat is toch echt wel een ding daar blijkbaar....oa koppels die ontzettend vals een duet voor elkaar zingen :).

Salta

Uiteindelijk na een verjaardag en een feestje de bus gepakt naar Salta. Dit duurde toch echt veel langer dan verwacht aangezien de grenscontrole even duurde maar vooral de controles over de grens op drugs etc tegenzaten. Zo had een vrouw niet de juiste papieren voor haar zoontje en moesten we enorm lang wachten bij een controlepost. Na een andere connectie zoeken in Resistencia kom ik na 20 uur aan in Salta. Na even bijgeslapen te hebben de stad ingegaan en wat is Salta een mooi stadje! De bijnaam is dan ook ´La Linda´ (betekent de mooie). Naast de stad staat Salta ook bekend om de prachtige omgeving. Niet voor te stellen, maar ik heb een bergachtig landschap gezien dat bekend staat om de 7 kleuren!

Ik weet nog niet precies wanneer ik naar Bolivia ga, maar het zal waarschijnlijk zondag worden aangezien ik morgen naar een wedstrijd om de Copa America kan: Venezuela - Ecuador. Altijd leuk om mee te maken, hopelijk zijn de fans net zo gek als de Argentijnse!

Chau!!

Reacties

Reacties

Johanna

Hey Wouter!
Prachtige foto's!! Maar ik mis er eentje....binnenkort even een foto van je nieuwe modellenlook uit 2004?!
Ben benieuwd!

Liefs, Johanna

Marieke

He lieverd je ziet er goed uit! Dikke zoen van ons!

Niek & Rinske

Hey Wout, tempo zit er lekker in zo te zien. Na 3x BA nu eindelijk Bolivia in! You'll love it! Hoe gaat je Spaans inmiddels?? Todo bien?
Die planning voor een wijnproeverijtje op 't Amsterdamse terras moeten we dus nog maar ff uitstellen met zo'n reisplanning van jou!
Geniet lekker daar, voor je t weet zit je weer ingeburgerd en wel in NL..
Chau!

Claire

Hi Wouter,
Snel gegaan 1e halfjaar! Geniet nog van je tijd daar!
We bellen snel;-) x

Bas en Marieke

Lieve Wouter, we genieten van je verhalen en foto's. Prachtig avontuur. Veel geluk op deel 2 van de reis. Je pilsje staat nog steeds koud, je gitaar wordt regelmatig bespeelt...

Mark

Schinkel,

Rijkelijk laat, maar nog van harte met de je 30ste!!
Wederom een prachtverhaal deze keer!

Enjoy!
The Good

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!