Kamperen in Patagonie

Hola!

In het vorige verhaal stond alineen bijzinnetjedat ik van plan was om te gaan kamperen,in dit verhaal is het de grote rode draad.....

Voordat we naar Torres del Paine gingen werd ik verrast met het voorstel om met nog meer mensen van de boot een hike te gaan doen van 3 dagen in Ushuaia. Eens moet de eerste keer zijn dus huppa een matje en een slaapzak gehuurd en met mijn reeds gekochte tent (2e handsje van een stel dames in het hostel) en de backpack de berg op. (Ik weet alleen niet of we dit hadden moeten doen want onze tocht begon al met wat tegenspoed want Kevin had zijn hand in de hens gezet met onze brander:)). We begonnen lekker met een beekje, een paar heuveltjes, zonnetje, een hond die met ons meeliep.....ik denk: relaxt dit houd ik makkelijk vol. Helaas duurde dat maar 10 minuten :), want daar was de berg....pfff wat afzien zeg!! Al limbo-end en springend tussen allerlei omgewaaide bomen een continu steile helling beklommen tot boven de boomgrens. En daar kwamen we uiteindelijk bij een mooi plekkie tussen de bergtoppen met een watervalletje en een meer (inclusief een bever :)) waar we gingen kamperen. Gezellig met z´n 6en rond het kampvuur gegeten. En toen kwam de avond/nacht.....tjeetje, nog nooit zo koud gehad haha. Met alle kleren aan in de veel te dunne slaapzak een half uur geslapen en kwam ´s ochtens de tent uit met ijs erop! Wat zou me de komende 2 nachten wel niet te wachten staan?? Dat bleef de vraag, want we moesten terug omdat de hand van Kevin er ontzettend beroerd uitzag. Ondanks dat en de kou wel een geweldige eerste ervaring.

Na deze pilot kwam het echte werk, Torres del Paine in Chili. Om hier te komen moet je eerst naar Puerto Natales, maar dat deed ik niet want wilde via Punta Arenas gaan om de jeep op te halen....dat was het plan: door miscommunicatie was de jeep al verkocht en trof ik een lege parkeerplaats aan :). Maar dat was maar goed ook, want de nieuwe eigenaar had al gebeld dat er een probleem was met de versnellingsbak!

En hiervoor in de plaats kwam een leuk nieuw plan: ik heb met 2 mensen van de boot waarmee het goed klikt (Kevin en Almut) een auto gehuurd voor 4 weken :)!! We gaan al kamperend en hostellend door Patagonie en Lake districttrekken tot Santiago!

En toen kwam Torres del Paine (en misschien kunnen ze er Pain van maken ;)), een hike van 5 dagen inclusief backpack met kleren, kampeerspullen en eten. Immens groot nationaal park met geweldige bergen. Hierbij de willekeurige samenvatting:

- Gelukkig niet zo koud ´s nachts:)

- Mooi weer gehad (en dat is niet verkeerd aangezien het enorm wisselvallig is daar).....

- Behalve de 3e dag, pfff helemaal doorweekt met regen die van alle kanten kwam

-Aan het einde van deze daglekker wijntjes gedronken in een refugio

- Deels opgetrokken met een grote groep Amerikaanse studenten afkomstig uit Santiago

- Zonsopgang bij de 3 Torres (3 bergtoppen), wow (alleen hadden we de wekker te vroeg gezet: 5.45 :))

- In totaal 50 a 60 km gelopen (zonder blaren woehoe)

- Alleen had ik liever blaren gehad, want ik liep de eerste nacht al recht met mijn oog in een scherpe tak :), dus al tranend alles gedaan

- Een blik op de Grey gletsjer (en reikt zo ver als je kunt zien, althans met mijn zicht ;)).

En toen waren we klaar voor het nieuwe avontuur met de SUV (we hebben een Nissan Xtrail voor de kenners, met de nieuwe bijnaam ´Gasmonster´ :)). We zijn in 5 uur naar Al Calafate in Argentinie gereden waar je een bekende gletsjer hebt, de Perito Moreno. Ondanks dat het toeristisch is (gelukkig relatief rustig), was het eenmooi beeld met brokken ijs die met een enorm geweld van de gletsjer afvielen! En hierna zijn we naar een kampeerplek gegaan aan het meer nabij de gletsjer, en dat is tot nu toe de mooiste kampeerplek in mijn prille wildlife leven ;): zon overdag, heldere sterrenhemel ´s nachts, mooi panorama en een gezellig groep.

Hopelijk kunnen we deze lijn doortrekken, we vertrekkenmorgen naar El Chalten!

Reacties

Reacties

Nieko

Mooi dat je dat kamperen aan het ontdekken bent! En klinkt herkenbaar, opwarm-wijntjes in de refugio (.. del Diablo niet?).
Geniet ervan, wij vertrekken woensdag naar de Galapagos!

Willie

Goed bezig Wouter. Klinkt fantastisch allemaal!!
Tof dat je nu met eigen auto al kamperen op pad gaat! Is echt relax; kun je al vuur maken?

Je hebt vast nog heel vaak aan je oude baan teruggedacht....:-) Wat een topervaring, mooi dat je het meemaakt!

jeanpaul

Potverdikkeme, ff een maand niet gekeken en een hoop gebeurd. Leuk om te lezen en veel plezier nog.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!