Drake Lake of Drake Shake

Dat was dus blijkbaar wat je kon verwachten van de Drake Passage die je moest oversteken om bij Antartica te komen. Dus of het is rustig water en heb je een 'easy'oversteek (Drake Lake) of het is echt heftig weer en heb je storm, hoge golven, etc (Drake Shake). Ik ben erg blij dat ik allebei heb mogen meemaken ;). Gelukkig hadden we op de heenweg de Drake Lake, maar was nog steeds flink schommelen met de boot en daar was mijn lichaam niet bepaald tegen opgewassen :). Dus 1 dag horizontaal doorgebracht, maar voelde me prima. De terugweg daarentegen.....we schijnen de heftigste terugreis van het seizoen te hebben gehad: wind was 12 op de schaal van beaufort (oftewel hurricane hmmm) , en de golven 45 feet hoog! Al met al kwam ik gisteren aan in Ushuaia met een topgevoel, net als mijn reisgenoten.

Wat is er in 2 weken varen (met veel landingen) allemaal gebeurd?

- We zijn als een van de weinigen de poolcirkel gepasseerd, schijnt enorm lastig te zijn op de zuidpool (champagne voor iedereen! :))

- Een groep van 12 orka's gezien, wat een beesten.

- Een zodiac cruise (dat zijn die plastic boten waarmee we de landingen deden) gedaan in iceberg alley. Echt geweldig, de mooiste ijsbergen in allerlei vormen en kleuren blauw. Op het laatst brak ook een ijsberg doormidden, wat een geweld zeg: eerst een donder (zoals onweer) en dan knalt het ijs het water in en komen er allemaal golven. Als er heel veel ijs afbreekt schijnt er zelfs een soort van tsunami te zijn.

- We hebben een aantal onderzoeksstations bezocht die zelfs nog in de staat van de jaren '50was (lag nog een oude krant), grappig om te kunnen zien hoe dat toen ging.

- Gehiked op een gletsjer (pfff wat een inspanning was dat :)) en daarna eraf gegleden!

- Naastontzettend veel zeehondenook dezeeluipaard gezien, ziet er idd gevaarlijk uit.

- Allerlei soorten pinguins gezien met als hoogtepunt 1 keizerspinguin die je eigenlijk helemaal niet voorkomt in het gebied waar wij waren (grootste pinguin). De leukste was de Gentoo pinguin die allemaal jongen hadden die achter elkaar aan huppelden. Na een paar dagen ben je wel een keer die strontlucht zat haha.

- We hebben ons volgevreten met elke avond een 4 gangen diner haha!

- Met een groep een cabin crawl gedaan oa ter gelegenheid van de verjaardag van Maarten (een NLer die ik op het schip heb ontmoet).

- En heb jawel een certificaat gekregen als proof of foolishness, want ik heb gezwommen op antartica :)!! Zo, wat was dat koud zeg, moet de temperatuur ff opzoeken, maar denk wel kouder dan de koude kraan. Daarna de sauna ingegaan op het schip, bah wat een luxe ;).

- En het hoogtepunt was voor mij de humpback whales. Elke keer was ik te laat voor de walvissen als ze werden omgeroepen :). En toenkwamde dag (denk de 7e ofzo)dat ikwel een van de gelukkigen was. Er waren 2 walvissen in de verte aan het zwemmen en spelen, dus had je van die typische beelden met de staart boven het water. Super om te zien dus was al helemaal tevreden. Sta ik aan de rechterkant van het schip een beetje voor me uit te staren.....schrik me helemaal wild, komen in 1x die 2 walvissen aan mijn kant een paar meter vanaf de boot half uit het water springen!!

Natuurlijk nog veel meer meegemaakt maar dat komt later wel. Nu blijf ik in ieder geval nog een nacht in Ushuaia om een keer de bus terug te pakken naar Punta Arenas. De bedoeling is om begin volgende week te beginnen met de tocht door Torres del Paine, een erg bekend gebied (nationaal park)voor hiking (de W, een route van 5 dagen). Dus dat wordt buffelen, daarover later meer :)!

Reacties

Reacties

Berry

Wordt eentonig misschien, maar tering, wat klinkt het gaaf allemaal....

Mark

Wat Berry zegt, dat dus, het lijkt wel een goede natuurfilm met David Attenborough

Koaal

Zeer heftig zeer heftig, wat een ontplooiing en verrijking!! :-O :-)

Rinske

Wauuw Wout, champagne op antartica das nog eens andere koek dan complexe wijntjes drinken in Mendoza!!!
Antartica staat alweer bovenaan het lijstje waarom wij straks weer terug moeten. Hier in Peru mogen we ook niet klagen, deze week de machu pichu op!
Ciao ciao! X Rinske

Niek

Sjezus man wat klinkt dit goed!!
Zoals Rins zegt, we wisten dat we er nog een keer voor terug moesten, nu is dat zeker!
Hou ons op de hoogte..

Bas

Hi Wouter, prachtig verhaal. Dat zal een bijzondere indruk hebben gemaakt. Na paar weken feesten heb je het reisvirus goed te pakken. We hebben je gemist met de carnaval dit jaar. Het was weer een mooi feest op straat. Naast alle bijzondere dieren, hoe staat het met bijzondere vrouwelijk schoon? Graag wat inside info...

Almut Gieseke

Wouter - whats happening with your blog???? You haven't posted anything in almost two months ;-) or ;-(
Don't you "feel the pressure anymore" ???
Where are you now? Take care, Almut

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!