Antartica!

Hola!

Ik ga naar Antartica! Morgen vertrek ik vanuit Ushuaia met een boot richting Antartica voor 13 dagen.Naast pinguins, zeerobben, vogels schijnen februari en maart de maanden te zijn dat er walvissen zijn.....dat zou echt geweldig zijn om te zien. Maar eerst moeten we door de Drake Passage, en dat betekent voor veel mensen goed zeeziek worden....dus ga zo ff naar de apotheek voor wat pillen :). Uiteindelijk zal ik ook de poolcirkel passeren. Weet totaal niet wat ik kan verwachten (tja naast veel ijs en kou), maar dat is nou juist het mooie!

Hoe ben ik in Ushuaia terecht gekomen?

Santiago

Nadat de hele meute vertrokken was vanuit Mendoza ben ik, na nog 2 nachten te zijn gebleven, met de bus naar Santiago (Chili) gegaan. Ondanks de flinke vertraging vanwege de douane was dit een prachtige rit. Je moet namelijk door de Andes richting Chili, wat een bergen zeg! En toen de grensovergang....dat duurde meer dan een uur omdat ze in Chili scherp controleren op wat je aan eten etc meeneemt. Dus elke tas en de bus wordt gecheckt en na 1 a 2 uur kun je weer verder. ´s Avonds laat kwam ik een keertje aan bij het hostel in Santiago.

Santiago is, net als Buenos Aires, een enorm grote stad met Europese trekjes (qua gebouwen etc) met verschillende wijken die hun eigen karakter hebben. Na zelf 2 dagen rondgekeken te hebben kwam Ronni (Danish Dynamite) richting Santiago en heb ik kennis gemaakt met Pisco Sour. Pisco is een soort brandy dat gemixt wordt met cola (Pisco-cola) of met eiwit, limoensap en nog iets (Pisco Sour). Peru en Chili vechten om wie het uitgevonden heeft, Peru heeft aan het langste eind getrokken. Erg gezellige dagen gehad met onder andere zitten op een dakterras op de 23e verdieping met topuitzicht, rondlopen tussen geweldige historische gebouwen en salsa.

Valparaiso

Deze stad is wellicht een van de oudste steden van Chili en dat is te zien (zowel positief als negatief :)). Er zijn flink wat heuvels en door middel van mooie oude liften kun je elke keer een niveau hoger komen. Veel huizen zijn felgekleurd dus dat maakt een mooi plaatje!

In het hostel 2 relaxte Britten ontmoet: Paul en jawel Paul. De Engelse humor was top dus heb lachend met hun 3 dagen doorgebracht (bijv naar het strand van Renaca). Een dag echter verprutst aan internet, want had dus het idee om naar Antartica te gaan en dat moest geregeld worden....nou! Dat duurde toch ff wat langer dan gedacht aangezien ik de datum moest kiezen, een boot, hoe lang en ook hoe ik daar op tijd moest komen (het seizoen stopt eerder dan ik dacht :)). Aangezien ik het niet al te best had gepland moest ik ook een ticket boeken van Santiago naar Punta Arenas om op tijd te zijn.

Alweer Santiago

En dus was ik weer in Santiago :). In de wijk Bellavista naar hetzelfde hostel gegaan en had al direct contact met 2 Amerikanen en een Braziliaanse. En aangezien zij allemaal Spaans al spraken mocht ik weer gaan ploegen :).

Ik had de stad al gezien, maar toch meegegaan met 1 Amerikaan met een wandeltocht door de stad. Erg leuk, en hierbij al een feitje dat ik niet wist: Chili produceert voor veel landen geld omdat zij koper en nikkel heeft (waaronder Israel).

En toen was het zaterdagavond en moest ik de vlucht pakken naar Punta Arenas. En dat was ff stressen, want ik was weer eens te laat. Ik was verdwaald in een of ander groot winkelcentrum omdat ik nog spullen nodig had voor Antartica en niemand kon mij goed de weg uitleggen :). Dus sta in mijn korte broek en slippers en vraag aan een stewardess hoe het weer is in Punta Arenas....koud! Hmmm toen maar ff omgekleed op de WC.

Punta Arenas

1 uur ´s nachts kwam ik aan bij het hostel en had al met de baas gesproken dat ik hier terecht kon, dus kwam terecht op een kamer met een Franse familie. Kennis gemaakt met Ronny (een Zwitser en zou die naam mij achtervolgen?) en 2 Chileense stellen. Wederom mocht ik aan de bak met mijn spaans, maar ik leer het daardoor wel natuurlijk. Ik werd al uitgelachen door hun omdat ik mijn schoenen niet kon vinden en nog steeds op slippers liep :).

En de volgende dag met Ronny een testritje gemaakt in zijn jeep....die hij kan verkopen aan mij haha! Lang verhaal, maar ik kan m nog steeds kopen als ik terug ben vanuit Ushuaia. Lijkt mij geweldig om Patagonie in de auto te doen aangezien je met de bus veel plekken niet aan kan doen. Aangezien ik Torres del Paine wil doen (een geweldig mooi nationaal park in Chili) ben ik naar Zona Franca (een tax free zone in de stad) gedaan waar je onder andere campingspullen kan kopen.....jaja ik ga kamperen en niet lachen :)!

Punta Arenas afgesloten met een BBQ in de kou, erg gezellige avond gehad.

Ushuaia

Semi toevallig had ik dezelfde bus als Ronny richting Ushuaia dus konden we de 11 uur in de bus relaxt doorbrengen. En na een heel stuk pampa (niet zo spannend meer) een geweldige rit gehad tussen meren en bergen. Samen een hostel gezocht en een uitgebreid hapje gegeten. Helaas is Ronny vandaag vertrokken, hij is klaar met zijn reis van vele maanden waarvan 5 op de fiets (respect :)).

Morgen om 16u moet ik bij de haven zijn dus ga vanavond maar eens mijn tas anders inpakken met de warme spullen bovenop :)!

Chau!!

Reacties

Reacties

the ugly

Hey kerel,
Wat een vette sjit man. Ben echt jaloers. Antartica zal wel super tof zijn. Zit nog steeds te denken om je op te zoeken, maar is wellicht wel wat lastig plannen aangezien je waarschijnlijk niet een tijdje van te voren weet waar je naar toe gaat.
WE houden contact.
IK lees je verhalen in ieder geval met veel plezier.
JIj veel plezier nog.
GRoeten,
Joost

Marieke

He lieve Wouter, wat een geweldige verhalen.
We genieten er volop van en zijn stiekem wel
Een beetje jaloers....
Dikke zoen van ons
Bas en marieke

The Good

Schinkel! Goed van je te horen! Wat een geweldig avontuur!

@The Ugly: snel dan maar even pilsen zonder The Bad?

Claire

super gaaf wouter! ben heel erg benieuwd hoe Antartica is! veel foto´s maken en even een paar plaatsen als je terug bent;-) x

Kees

Hee Wouter, ik leesje , wijs man !
Ben benieuwd naar veel meer foto's ....

Ome Robert

Zo zeg!! Je verhalen zijn wel heel avontuurlijk om te lezen! Ik loer ook natuurlijk ff op de landkaart mee en jou verhalen maken het allemaal wel heel levendig! Mooi-mooi-mooi!
grtz robert

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!